Sunday, October 09, 2011

Duit Raya

Assalamualaikum~

Sumber gambar sini ye..
Org xleh cetak duit palsu dgn gambar edit camnih.. ;p

Kisahnya raya dengan duit raya kan xtak dapat dipisahkan. Sepupu aku (sekolah rendah) cakap

"Eleh.. cikgu bagi duit raya banyak ni je. Kan dapat bonus"

Hampeh je kan.. Nasib baik aku bagi je.. Hahaha.. Pastu aku balik rumah kat UB nih. Aku dah spare la duit raya untuk budak- budak taman ni datang.. Aku memang tak ajak masuk dah. Nak hidang apa wei.. Aku pun makan megi je  T____T  Ok.. Tipu.. Takde hidangan yang menarik la nak bagi..

Tapi kan aku cam sakit hati la juga. Konsep raya ialah bermaaf- maafan & raikan bulan kemenangan sebab berjaya puasa sebulan. Tapi dah jadi macam lari konsep lak. Macam wajib je bagi duit raya. Sakit hati tu bukan sebab kena bagi duit raya.. Tapi sbb budak datang rumah tak kira masa..

Aku teramat sibuk minggu ni. Bayangkan sampai rumah dah pukul 6 petang. Aku ni lak asal balik lambat je mula la nak tido awal. Dalam pukul 9 malam ada budak bagi salam dengan ayat

"Assalamualaikum.. kami datang nak raya"

Serius aku trauma dengan ayat tu.. Aku tak layan. Buat- buat tak dengar. Sampai jiran aku sound budak tu. Agak- agak la nak kutip duit raya pun. Kalau datang dengan mak- mak diorang boleh la kira ikhlas lagi nak beraya kan.. Aku pernah dengar dalam pukul 11 malam, budak- budak duk bagi salam nak raya tukat jiran aku. Macam tak beradab lak datang rumah orang tengah malam. Cikgu sekolah aku cerita dia dia baru balik dari sekolah pukul 6.. Pukul 6.05 ada budak datang beraya. Dia geram gila. Ya la.. dia penat baru balik.. Bukan sikit yang datang ya.. 11 orang ok.. Sorang pun dia tak kenal.

Sorang lagi cikgu lak baru sampai dari kampung. Penat drive beratus KM pun tak hilang lagi ada budak datang bagi salam nak beraya. Masa tu malam la. Dia intai tengok takde sorang pun dia kenal. Dia pun jerit "Kalau korang nak datang beraya, korang datang je esok. Malam ni akak penat. Nak tido".. Pastu dia tutup tingkap, tarik langsir.. Esoknya, takde dah budak nak datang malam- malam..

Aku nak sambung lagi tapi tetiba terlupa nak sambung apa lagi.. huhu..


Nota kaki: Apasal la aku takleh upload gambar.. Sbb kelajuan internet kah..?

0 comments: